• انتشار: 1401/09/06 - 08:30
  • تعداد بازدید: 409
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آئین افتتاح و بهره‌برداری اتاق چند حسی نابینایان در هنرستان حاج ناصر مهدوی قائم‌شهر انجام شد

برقی معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در آئین افتتاح و بهره‌برداری اتاق چند حسی نابینایان ضمن تشکر از اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان مازندران و همکاران هنرستان حاج ناصر مهدوی قائم‌شهر در ایجاد این فضا به لزوم برنامه‌ریزی مناسب با توجه به نیاز هر دانش‌آموز در استفاده از این فضا تأکید کرد. سید سروش ساداتی جمالی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی مازندران اظهار کرد: در همین راستا با جذب ۲ میلیارد ریال اعتبار از منابع سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و مطابق با دستورالعمل اختصاصی سازمان، کارگروه ویژه آموزشی - توان‌بخشی با هدف هم‌اندیشی، جانمایی، اجرا و نظارت تشکیل‌شده است.

به گزارش روابط عمومی آموزش‌وپرورش استثنایی، آئین افتتاح و بهره‌برداری اتاق چند حسی نابینایان توسط برقی معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور به همراهی ساداتی جمالی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی مازندران، قربانی رئیس ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش‌وپرورش و مشاور مدیرکل، رشنو مدیر حسی حرکتی سازمان، نگهبان کارشناس آموزش نابینایان سازمان، باقریان سرپرست آموزش‌وپرورش قائم‌شهر، خورشیدیان کارشناس مسئول آموزش و برزگر کارشناس نابینایان استان برگزار شد.

برقی در آئین افتتاح و بهره‌برداری اتاق چند حسی نابینایان ضمن تشکر از اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان مازندران و همکاران هنرستان حاج ناصر مهدوی قائم‌شهر در ایجاد این فضا به لزوم برنامه‌ریزی مناسب با توجه به نیاز هر دانش‌آموز در استفاده از این فضا تأکید کردند.

برقی با برشمردن ویژگی‌های اتاق چند حسی، بیان داشتند: فضا یا اتاق چند حسی به فضایی گفته می‌شود که در زمینه ادراک شنیداری و دیداری (کارکرد توجه دیداری، حافظه دیداری، ادراک عمق دیداری و حسی، هماهنگی چشم و دست و چشم و پا، کنترل و دریافت حواس از محیط) خدماتی را ارائه می‌دهد.

برای کودکان دارای مشکلات هوشی، دیداری، رشدی و اختلالات و توجه و تمرکز و.. می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

برقی معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی یادآور شد: هدف از ایجاد سالن چند حسی بهبود تعادل، حرکت و جهت‌گیری فضایی، توسعه توانایی‌های بصری، توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت و رفع مشکلات رفتاری دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اظهار داشت: دستورالعمل ایجاد فضای چند حسی برای افزایش قدرت درک دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی از خود و محیط اطراف، از سازمان ارسال گردید و همچنین مبلغ دو میلیارد ریال به این پروژه در پنج استان تخصیص داده شد، استان مازندران یکی از این استان‌ها است.

ساداتی جمالی با اشاره به ویژگی‌های هنرستان حاج ناصر مهدوی اظهار کرد: این مجتمع تمامی دوره‌های تحصیلی از پیش‌دبستانی تا متوسطه را پوشش می‌دهد و با داشتن خوابگاه شبانه‌روزی می‌تواند به دانش‌آموزان مناطق مختلف خدمات ارائه نماید.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران اظهار کرد: در همین راستا با جذب ۲ میلیارد ریال اعتبار از منابع سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و مطابق با دستورالعمل اختصاصی سازمان، کارگروه ویژه آموزشی- توان‌بخشی با هدف هم‌اندیشی، جانمایی، اجرا و نظارت تشکیل‌شده است.

ساداتی جمالی تأکید کرد: اتاق‌های چند حسی در درمان کودکان بیش‌فعال، رفع اضطراب کودکان، درمان طیف اوتیسم و کودکان دچار اختلال یکپارچگی حسی و رفع مشکلات ویژه یادگیری کاربرد دارند.

همچنین وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد نوآموز و دانش‌آموز آسیب‌دیده بینایی در هنرستان حاج ناصر مهدوی و 38 دانش‌آموز کم‌بینا و نابینا با رویکرد تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان مازندران یادآور شد: ۲۰۲ دانش‌آموز نابینا و کم‌بینا در مدارس استان تحصیل می‌کنند که ۱۶۰ نفر از آن‌ها در کنار دانش‌آموزان عادی مشغول به تحصیل هستند.

  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 6540
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید